Som jag nämnde i min förra krönika, brukar styrelsen genomföra en planeringskonferens  runt första advent varje år. Detta året avhandlade vi ett antal frågor som alla sätter fokus på fortsätta utveckla vår klubb till att vara ännu mer på tårna och erbjuda aktiviteter för alla.

Flera nya idéer på planeringskonferensen
 
Vi i styrelsen känner ansvaret. Med cirka 2900 medlemmar inrapporterade under hösten, vill vi självklart att alla ska tycka att ett medlemskap i Waxholms GK känns kanon. 
Det var bland annat den frågan vi jobbade hårt med på vår planeringskonferens. Jag ska redovisa ett axplock av våra idéer som vi räknar med att genomföra.
Vi skapar en webbshop där vi säljer klubbkläder. Allt för att öka ”vi-känslan”. Man ska vara en stolt medlem i Waxholms Golfklubb. 
Vi ska fortsätta med subventionerad träning för juniorerna och våra kategorilag. Vi kommer även i vår budget att föreslå en rejäl satsning på att skapa ett elitlag på herrsidan då vi tror att satsningen kan inspirera juniorerna att träna och jobba för att kvalificera sig till laget. Satsningen är tänkt att göras över flera år då vi vet att det tar tid att bygga upp ett konkurrenskraftigt lag.
Vad gäller tävlingar, blir det både en satsning på eliten och på bredden. KM ska spelas över två dagar från Tee 65, satsar vi på att öka antalet deltagare genom fler partävlingar. Bland annat spelas en tvåmannscramble över säsongen med final i september. Det blir även några fyrboll/bästboll-tävlingar. Så slipa på svingen nu i vinter och häng med på flera roliga tävlingar till sommaren. Vi kan också lova fina prisbord.
Vår satsning på After Golf med mat och musik blev lyckad varför vi kommer att köra fyra After Golf under säsongen, den första i samband med Morsdagsgolfen i maj, en i juni, en i augusti i samband med Agustigolfen och en i september. Morsdagsgolfen öppnar vi för övrigt för både damer och herrar.
 
GolfStar har också bestämt sig för att lämna ”min golf” när man bokar golftider. Man har valt systemet Sweetspot, bland annat för det passar GolfStar bättre då man som golfare till exempel får en bättre överblick vilka banor som har lediga tider ett visst klockslag. Både GolfStar och klubben kommer att satsa på utbildning av medlemmarna så övergången ska bli så smidig som möjlig. Mer information om Sweetspot kommer under vintern/våren. 
 
Till sist, som ett led i vår satsning på att bli en ännu mer aktiv klubb har styrelsen bestämt att byta plattform för vår digitala information. Vi har skrivit ett avtal med en svensk leverantör som heter Disparc. De har skapat och utvecklat en tjänst (Golfinity) som erbjuder en anpassad webblösning för just golfklubbar för att hantera innehållet på sin webbplats. Det blir premiär i februari. Håll utkik.
 
Nu är det knappt en vecka kvar till julafton. Tänk på att i juletider har man tid till att ha tid. 
Styrelsen önskar alla medlemmar en riktigt God Jul och en Gott Nytt år. Vi hörs på det nya året.
 
Anders Örnevall, ordförande, Waxholms Golfklubb